Meriteollisuus siirtyy yhä päättäväisemmin kohti ympäristöllisesti kestävää tulevaisuutta. ZEMBA (Zero Emission Maritime Buyers Alliance) on näiden muutosten eturintamassa. Organisaation tavoitteena on edistää nollapäästöisten (Zero Emission eli ZE) meriliikenneratkaisujen käyttöönottoa ja luoda mittakaavaetuja. Yksi lupaavimmista ZE-polttoaineista on e-metanoli, jolla on suuri potentiaali kehittyä merkittävimmäksi ympäristöystävälliseksi polttoainevalinnaksi.
Meriliikennesektori, joka tuottaa noin 2–3 prosenttia maailman kasvihuonekaasupäästöistä, kohtaa kasvavaa painetta vähentää hiilijalanjälkeään. E-polttoaineet, jotka ovat elektrolyysin kautta vedystä ja uusiutuvalla energialla tuotettuja polttoaineita, tarjoavat skaalautuvan polun kohti nollapäästöjä. E-metanoli on erityisen houkutteleva vaihtoehto, koska se käyttää hiilen lähteenään biogeenisiä tai jätteestä peräisin olevia virtauksia, ja sen infrastruktuuri on joustavampi verrattuna muihin e-polttoaineisiin, kuten e-ammoniakkiin ja e-metaaniin.
E-metanolin käyttöönoton ennusteet ja kasvu
ZEMBAn tuoreen tiedustelupyynnön (RFI) mukaan, joka tehtiin yhteistyössä Lloyd’s Register Maritime Decarbonisation Hubin kanssa, e-metanolin odotetaan olevan hallitseva polttoainevaihtoehto vuoteen 2027 mennessä, jolloin sen tuotantokapasiteetti on noin 220 000 tonnia raskaan polttoöljyn ekvivalenttia (tHFOe) vuodessa meriliikenteen käyttöön. Vuoteen 2030 mennessä tämän luvun odotetaan nousevan 257 000 tHFOe, mikä vahvistaa e-metanolin nopeaa käyttöönottoa. On merkittävää, että polttoaineen tuottajat ovat tunnistaneet merenkulun ensisijaiseksi markkinakseen, ja 78 prosenttia suunnitelluista e-polttoaineen tuotantomääristä on suunnattu merenkulun tarpeisiin.
E-metanolin ja muiden ZE-polttoaineiden käytön lisääntyminen laivastossa
Kyselyn tulokset osoittavat, että e-polttoaineyhteensopivien alusten määrä kasvaa. Vuoteen 2027 mennessä konttilaivasegmentin arvioidaan yksinään käsittävän 68 e-metanoli-yhteensopivaa alusta, joiden kapasiteetti on yhteensä 653 300 TEU-yksikköä (kahdenkymmenen jalan konttiyksikkö). Vuoteen 2030 mennessä tämän luvun odotetaan kasvavan 77 alukseen, joiden kokonaiskapasiteetti on 785 300 TEU. Tämä kehityssuunta osoittaa vahvan yhteyden e-metanolin tuotannon ja alusten käyttöönoton välillä, mikä asemoi sen johtavaksi ZE-polttoaineeksi lyhyellä aikavälillä. Vertailun vuoksi vain 27 e-metaani-yhteensopivaa ja 4 e-ammoniakki-yhteensopivaa alusta odotetaan olevan käytössä vuoteen 2027 mennessä. Tämä alleviivaa e-metanolin valmiutta ja infrastruktuurin yhteensopivuutta.
Toimitusketjun ja rahoituksen haasteiden ratkaiseminen
Vaikka RFI:n tulokset näyttävät optimistisilta ennusteilta, haasteita on edelleen. Merkittävä osa e-polttoaineprojekteista on vielä ennen lopullista investointipäätöstä (FID), mikä osoittaa tarpeen lisärahoitukselle ja infrastruktuurin kehittämiselle täysimittaisen kaupallisen käyttöönoton saavuttamiseksi. Vain 15 prosenttia kyselyyn vastanneista e-polttoaineprojekteista on tällä hetkellä FID-vaiheen jälkeisessä tilanteessa, mikä saattaa rajoittaa polttoaineen saatavuutta lyhyellä aikavälillä. Tästä huolimatta ZEMBA:n strategiset tarjouskilpailut ja yhteiset hankintaprosessit pyrkivät edistämään investointeja, lieventämään tätä pullonkaulaa ja kannustamaan ZE-palveluiden käyttöönottoa laivayhtiöissä.
Tulevaisuuden näkymät: ZEMBAn visio nollapäästöisestä merenkulusta
ZEMBA:n innovatiivinen lähestymistapa — hyödyntämällä ilmastotietoisten rahtivarustamoiden yhteistä kysyntää — asettaa uuden mittapuun meriliikenteen hiilineutraaliudelle. Vuoteen 2027 mennessä ZEMBA aikoo käynnistää e-polttoaineisiin keskittyvän tarjouskilpailun painottaen erityisesti e-metanolia. Tämä hanke voi olla ratkaiseva askel ZE-polttoaineiden valtavirtaistamisessa, mikä mahdollistaa merenkulkualan järjestö IMO:n (Kansainvälinen merenkulkujärjestö) tavoitteiden saavuttamisen ja lopulta edistää maailmanlaajuisten kasvihuonekaasupäästöjen vähentämistä.