Euroopan unionin päästökauppajärjestelmä (EU ETS) on yksi keskeisistä työkaluista, jolla EU pyrkii vähentämään kasvihuonekaasupäästöjään ja saavuttamaan ilmastotavoitteensa. Teknologiayhtiö Wärtsilän raportin mukaan kestävät laivapolttoaineet voivat saavuttaa kustannustason pariteetin fossiilisten polttoaineiden kanssa vuoteen 2035 mennessä, jos päätöksenteossa tehdään ratkaisevia linjauksia.
Vuonna 2023 hyväksytyn laajennuksen myötä päästökauppajärjestelmä ulottuu nyt myös merenkulkuun, mikä asettaa laivojen toiminnalle entistä tiukempia päästörajoituksia. Tämä muutos avaa valtavan potentiaalin uusiutuville polttoaineille, kuten vihreälle metanolille.
Merenkulku ja päästöt
Merenkulku on vastuussa noin 2–3 prosentista maailman kasvihuonekaasupäästöistä, ja päästöjen odotetaan kasvavan tulevaisuudessa, ellei alalle oteta käyttöön merkittäviä päästövähennystoimia. EU ETS:n laajennus on merkittävä askel merenkulun päästöjen hallinnassa. Se velvoittaa merenkulkuoperaattoreita hankkimaan päästöoikeuksia hiilidioksidipäästöilleen, mikä kannustaa käyttämään puhtaampia energialähteitä.
EU ETS:n sääntöjen mukaan merenkulkuun liittyvät päästöt sisältyvät järjestelmään asteittain vuosina 2024–2026. Tämä tarkoittaa, että laivojen, jotka liikennöivät EU:n satamien välillä, on raportoitava ja maksettava päästöistään. Merenkulkualan toimijoille tämä luo paineita siirtyä kestävämpiin polttoaineisiin ja teknologioihin.
Vihreä metanoli: Kysynnän kasvupotentiaali
Yksi lupaavimmista vaihtoehdoista vähentää merenkulun hiilidioksidipäästöjä on vihreä metanoli, joka valmistetaan uusiutuvasta energiasta ja hiilidioksidista. Metanolia voidaan käyttää polttoaineena dieselmoottorien sijaan, ja se tuottaa vähemmän päästöjä verrattuna perinteisiin fossiilisiin polttoaineisiin. Kun vihreä metanoli tuotetaan uusiutuvilla energialähteillä, kuten tuuli- tai aurinkovoimalla, sen elinkaaren aikaiset hiilidioksidipäästöt voivat olla lähes nollassa.
Merenkulun siirtyminen vihreään metanoliin on saanut merkittävää huomiota, ja useat suuret laivanvarustamot, kuten Maersk, ovat jo sitoutuneet rakentamaan metanolikäyttöisiä aluksia. Vihreän metanolin kysyntä on kasvamassa nopeasti, koska se tarjoaa konkreettisen tavan vähentää päästöjä ja noudattaa EU ETS:n kaltaisia sääntelytoimia.
Tulevaisuuden näkymät
EU ETS:n laajennus merenkulkuun ja sen tuoma paine vähentää päästöjä edistää vihreän metanolin kysyntää. Samalla infrastruktuuri vihreän metanolin tuotantoa ja jakelua varten on kehittymässä. Kun investoinnit uusiutuvaan energiaan ja hiilidioksidin talteenottoon lisääntyvät, metanolin tuotantokapasiteetti voi kasvaa merkittävästi, mikä auttaa vastaamaan kasvavaan kysyntään.
Vihreän metanolin käyttöä tukevat myös muut globaalit ilmastoaloitteet ja säädökset, kuten IMO:n (International Maritime Organization) tavoitteet vähentää merenkulun päästöjä vuoteen 2050 mennessä. EU ETS ja vihreän metanolin käyttö voivat yhdessä auttaa merkittävästi vähentämään merenkulun hiilijalanjälkeä ja mahdollistamaan siirtymisen kohti puhtaampia energiavaihtoehtoja.
Lue lisää:
- EU: ETS laajentuu merenkulkuun – Euroopan komissio]
- MAERSK: Investing in Green Methanol Future (eng., ”Vihreä metanoli merenkulun polttoaineena – Maersk investoi uusiutuviin polttoaineisiin”)
- OEKO: Analysis of LULUFC Regulation (eng, ”EU:n ilmastotavoitteet ja päästökauppajärjestelmä – Oeko Institut”)
- Wärtsilä: Sustainable shipping fuels can reach cost parity with fossil fuels by 2035 with decisive policy, says new Wärtsilä report