
Hei, me lennetään – pian nettonollapäästöillä. (Kuva: Shutterstock)
Ilmailuala on suuren muutoksen kynnyksellä, kun maailman ensimmäinen vetyyn perustuva synteettisen lentopolttoaineen koelaitos avataan Britanniassa, Oxfordin lentokentällä.
Projektia johtaa OXCCU, Oxfordin yliopistosta lähtöisin oleva spinoff-yritys. Laitos perustuu uuteen teknologiaan, joka lupaa tehdä synteettisistä lentopolttoaineista taloudellisesti nykyistä kannattavampia ja skaalautuvampia.
OXCCU:n laitos hyödyntää uutta, yhden vaiheen prosessia, joka muuntaa vetyä (H2) ja hiilidioksidia (CO2) suoraan pitkäketjuisiksi hiilivedyiksi. Menetelmä perustuu OXCCU:n rautapohjaiseen katalyyttiin, joka ohittaa perinteisissä menetelmissä vaaditut monivaiheiset muunnokset, tehden prosessista merkittävästi aiempaa energiatehokkaamman ja kustannustehokkaamman. Tämän innovaation vaikutukset voivat olla merkittävät, sillä se lupaa tehdä synteettisistä lentopolttoaineista taloudellisesti kannattavampia ja skaalautuvampia – joka puolestaan ratkaisee yhden merkittävimmistä haasteista ympäristöystävällisten lentopolttoaineiden (SAF, Sustainable Aviation Fuels) tuotannossa.
Kohti nettonollaa
Tämä kehitys on keskeinen osa ilmailualan pyrkimystä saavuttaa nettonollapäästöt. Ilmailu on kasvavan paineen alla vähentää aiheuttamiaan ympäristöhaittojaan. Siksi mahdollisuus tuottaa kustannustehokkaita synteettisiä polttoaineita laajassa mittakaavassa voi olla todellinen merkittävä muutos. Synteettinen kerosiini, joka tuotetaan yhdistämällä talteenotettua hiiltä vihreään vetyyn, nähdään yhtenä lupaavimmista pitkän aikavälin ratkaisuista korvata perinteinen lentopolttoaine. Toisin kuin biopolttoaineet, joiden raaka-aineiden saatavuus on rajoitettu, synteettisen kerosiinin tuotanto on teoriassa rajatonta, sillä se perustuu veteen, uusiutuvaan energiaan ja hiilidioksidiin – ainesosiin, jotka voidaan hankkia ympäristöystävällisellä, kestävällä tavalla.
Airbus edistää kestävää toimitusketjua
Airbus, yksi ilmailualan suurimmista toimijoista, pyrkii myös rakentamaan kestävää toimitusketjua tukemaan SAF:n laajaa käyttöönottoa. Yritys on asettanut kunnianhimoiset maailmanlaajuiset tavoitteet sisällyttää 15 prosenttia kestävää lentopolttoainetta polttoaineseokseensa vuoden 2024 loppuun mennessä. Airbus aikoo nostaa tämän vähintään 30 prosenttiin vuoteen 2030 mennessä. Yhtiö edistää sääntelypuitteiden kehittämistä ja toimitusketjun infrastruktuurin vahvistamista näiden tavoitteiden saavuttamiseksi. Polttoaineiden CO2-päästöjä voi vähentää SAF:n avulla keskimäärin 80 prosentti tuotteen elinkaaren aikana verrattuna perinteisiin fossiilisiin polttoaineisiin. Tietynlaiset SAF-polttoaineet, kuten kestävällä sähköllä tuotettu eSAF, voi vähentää päästöjä jopa 99 prosenttia.
Vauhtia vallankumoukselle
Lentopolttoaineiden tulevaisuus riippuu kyvystä tuottaa SAF:ia sellaisessa mittakaavassa, joka vastaa maailmanlaajuiseen lentopolttoaineen kysyntään. OXCCU:n kehittämän kaltaiset innovaatiot tarjoavat mahdollisuuden hiilineutraaliin ilmaliikenteeseen. Muutosta edistävät sääntelyn luomat paineet, teknologiset edistysaskeleet sekä kasvava tietoisuus kestävien ratkaisujen tarpeesta ilmastonmuutoksen edessä.
Yhä useammat valtiot, lentoyhtiöt ja energiayhtiöt ajavat maailmanlaajuista SAF:n käyttöönoton vauhdittamista. Esimerkiksi Euroopan unioni on edistänyt SAF käyttöönottoa jäsenvaltioissaan, kun taas yhtiöt, kuten Shell, sijoittavat voimakkaasti synteettisen kerosiinin kehittämiseen. Tämä yhteinen ponnistus on ratkaisevan tärkeää teknisten ja taloudellisten haasteiden voittamiseksi SAF-tuotannon laajentamisessa.
OXCCU:n laitos Oxfordin lentokentällä on vasta alkua. Kun lisää koelaitoksia otetaan käyttöön ja teknologiat kehittyvät edelleen, visio kestävästä, vähähiilisestä tulevaisuudesta ilmailulle on yhä lähempänä toteutumistaan.
Lue lisää:
- Interesting Engineering: ‘World’s 1st’ hydrogen-to-synthetic jet fuel demonstrator plant to open in London
https://interestingengineering.com/energy/worlds-first-synthetic-aviation-fuel-plant - Hydrogen Insight: ’World first’ | Aramco-backed start-up announces hydrogen-to-synthetic aviation-fuel demonstration plant at UK airport
https://www.hydrogeninsight.com/transport/world-first-aramco-backed-start-up-announces-hydrogen-to-synthetic-aviation-fuel-demonstration-plant-at-uk-airport/2-1-1690716 - AIN: Some Experts Say Best Use of Hydrogen Is Making Sustainable Aviation Fuels
https://www.ainonline.com/news-article/2023-06-08/some-experts-say-best-use-hydrogen-making-sustainable-aviation-fuels - Hydrogen Central: Zero to Accelerate Synthetic Sustainable Aviation Fuel Adoption with Airbus
https://hydrogen-central.com/zero-to-accelerate-synthetic-sustainable-aviation-fuel-adoption-with-airbus/ - Shell Media: World first – synthetic kerosene takes to the air
https://www.shell.com/business-customers/aviation/100years/flying-together/synthetic-kerosene.html