ESL Shipping näyttää esimerkkiä vihreästä siirtymästä tilaamalla e-metanolikäyttöisiä irtolastialuksia

(Lähde: ESL Shipping)

Rohkeassa siirrossaan kohti kestävää merenkulkua suomalainen ESL Shipping on ilmoittanut tilaavansa neljä metanolikäyttöistä Handysize-irtolastialusta China Merchants Jinling Shipyardilta (Nanjing). Nämä uudet alukset, jotka on suunniteltu 1A-jääluokan vaatimusten mukaisesti, toimivat täysin fossiilivapaasti käyttämällä muun muassa vihreää metanolia.

ESL Shippingin panostaa ympäristöystävällisesti kestävään toimintaan keskittyvän strateginsa mukaisesti noin 186 miljoonaa euron kokonaisinvestoinnilla uuteen laivastoon. Tilaukseen sisältyy myös mahdollisuus laivaston laajentamiseen, mikä heijastaa yhtiön pitkän aikavälin visiota fossiilivapaasta liiketoiminnasta. ESL Shippingin toimitusjohtaja Mikki Koskinen kertoo yrityksen tiedotteessa, että nämä alukset toimivat tärkeänä infrastruktuurina jääpeitteisen pohjoisen Itämeren alueella, jossa kestävän energian siirtymät ovat yhä kriittisempiä.

”Tämä sijoitus fossiilivapaisiin Handysize-aluksiin on merkittävä askel eteenpäin, kun jatkamme vähäpäästöisten hybridialusten menestyksen pohjalta,” toteaa Aspo-konsernin toimitusjohtaja ja ESL Shippingin hallituksen puheenjohtaja Rolf Jansson. ”ESL Shipping on ylpeä pystyessään tukemaan teollisuuskumppaneitaan täysin fossiilivapaita tuotteita ja palveluja tuottaessa.” ESL:llä on erittäin myönteisiä kokemuksia viimeaikaisista hybridilaiva-hankinnoistaan, jotka ovat osoittautuneet tehokkaiksi vähentämään päästöjä ja parantamaan toiminnan tehokkuutta.

(Lähde: ESL Shipping)

Teknologinen innovaatio ja eurooppalainen yhteistyö

Suunniteltu yhteistyössä suomalaisen laivasuunnitteluyhtiö Deltamarinin ja ruotsalaisen SSPA-mallilaboratorion kanssa, uudet alukset hyödyntävät edistyksellistä eurooppalaista teknologiaa. Niissä on hybridivoimajärjestelmä akkupaketeilla, eurooppalaiset lastinkäsittelyjärjestelmät ja maasähkömahdollisuus. Tämä teknologinen lähestymistapa tukee ESL Shippingin visiota edistyksellisestä ja mukautuvasta laivastosuunnittelusta, jota yhtiö pitää ratkaisevana nollapäästöisten toimintojen tukemisessa lähitulevaisuudessa.

Sitoutuminen tieteeseen perustuvien ilmastotavoitteiden saavuttamiseen

Tammikuussa 2024 ESL Shipping liittyi Science Based Targets -aloitteeseen (SBTi), sitoutuen sekä lyhyen että pitkän aikavälin päästövähennystavoitteisiin. Yhtiö on sitoutunut vähentämään päästöintensiteettiään tonnimailia kohden 50 prosentilla vuoteen 2023 mennessä ja saavuttamaan nettonollapäästöt vuoteen 2040 mennessä. Tämä sitoumus vastaa SBTi-tavoitteita, jotka sisältävät päästöjen puolittamisen vuoteen 2030 mennessä ja nettonollapäästöjen saavuttamisen vuoteen 2050 mennessä.

Vihreän polttoaineinfrastruktuurin laajentaminen

ESL:n laajempi suunnitelma sisältää yhteistyön energia-alan kumppaneiden kanssa teollisen mittakaavan vihreiden polttoaineiden, kuten e-metanolin, toimitusten kehittämiseksi. Viime vuosina ESL on investoinut voimakkaasti laivaston uusimiseen ja ympäristöparannuksiin, yhteensä yli 100 miljoonan euron arvosta. Tähän on sisältynyt kahdentoista hybridilaivan tilaaminen akustopaketilla ja LNG-käyttöisten irtolastialusten hankinta, mikä osoittaa ESL:n ennakoivan lähestymistavan toimintojensa tulevaisuuden turvaamiseen.

Tämän tilauksen myötä ESL Shipping osoittaa kunnianhimoista edelläkävijyyttä merenkulun hiilestä irtaantumisessa, investoiden paitsi huipputeknologisiin, fossiilivapaisiin aluksiin myös sitoutuen strategiaan, joka tukee vihreän energian kehitystä Pohjoismaissa ja sen ulkopuolella. Alusten on määrä aloittaa palveluksensa vuosien 2027 ja 2028 välillä.

Lue lisää: