Merenkulku ilmastotoimien vipuvoimana – S2G Ventures visioi tulevaisuutta vihreiden polttoaineiden avulla

Varustamoalan kohdatessa kasvavaa painetta hiilidioksidipäästöjen vähentämiseksi, chicagolainen sijoitusyhtiö S2G Ventures on julkaissut uuden raportin, joka esittelee merenkulkualaa mullistavia teknologiota, sääntelymuutoksia ja sijoitusmahdollisuuksia. Invested at the Seams of the Maritime Energy Transition -raportti nostaa vihreät polttoaineet ja tekoälypohjaiset innovaatiot kestävän ja kriisinkestävän merenkulun avaintekijöiksi.

Yli 100 000 kaupallista alusta kuljettaa vuosittain 11 miljardia tonnia tavaraa. Ne tekevät merikuljetuksista paitsi välttämättömän, myös päästöintensiivisen logistiikan muodon: ne vastaavat noin 3 prosentista maailman päästöistä. Ilman ripeitä toimia, S2G:n raportin mukaan merenkulun päästöt voivat nousta jopa 50 prosenttia vuoteen 2050 mennessä.

”Laivanvarustaminen on saavuttanut käännekohdan”, toteaa Kate Danaher, S2G:n Oceans-yksikön johtaja. ”Ilmastonmuutos, energian saatavuus ja toimitusketjujen kestävyys kohtaavat merellä – niin täytyy tehdä ratkaisujenkin.”

Vihreät polttoaineet kärjessä – erityisesti e-metanoli

Lupaavimpien ratkaisujen joukossa korostuvat vihreät polttoaineet, ja niistä e-metanoli nousee kärkivaihtoehdoksi.

”E-metanolista on tulossa vihreiden merireittien selkäranka sen skaalautuvuuden, vähäisten päästöjen ja yhteensopivuuden vuoksi nykyisten moottoriratkaisujen kanssa”, raportissa todetaan.

Muita raportissa käsiteltyjä vihreitä polttoaineita:

  • Ammoniakki – hiilineutraali, mutta myrkyllinen, vaatii uutta infrastruktuuria.
  • Vihreä vety – erittäin puhdas, mutta rajoittunut tuotanto- ja varastointikustannusten vuoksi.
  • Biopolttoaineet – siirtymävaiheen ratkaisu, mutta eivät aina täysin päästöttömiä.

S2G:n raportti huomauttaa, että metanolikäyttöisten alusten tilaukset ovat kasvussa, erityisesti kontti- ja autonkuljetusaluksissa. Kaksoispolttoainemoottorit – jotka voivat käyttää joko metanolia tai perinteisiä polttoaineita – muodostavat nyt yli 60 prosenttia uusista tilauksista tietyissä segmenteissä.

10 merenkulun tehokkuutta uudistavaa innovaatiota

Raportti tunnistaa kymmenen merkittävää innovaatiota, jotka johtavat alaa kohti päästövähennyksiä:

  • E-metanolimoottorit – Uudet tilaukset ja jälkiasennukset lisääntyvät nopeasti.
  • Reittioptimointiohjelmistot – Tekoäly ja säädata vähentävät polttoaineen kulutusta jopa 10 %.
  • Tuuliavusteiset propulsiot (WAPS) – Säästöpotentiaali jopa 40 %, erityisesti irtolastialuksissa.
  • Sähkölautat – Laajassa käytössä Skandinaviassa, nopeat latausjärjestelmät mahdollistavat päästöttömyyden lyhyillä reiteillä.
  • Hybridipropulsiot – Soveltuvat erityisesti rannikon ja offshore-toimintaan.
  • Hiilidioksidin talteenottojärjestelmät – Kehitteillä, mutta lupaavia keskipitkällä aikavälillä.
  • Ilmavoitelujärjestelmät – Vähentävät rungon vastusta, parantaen tehokkuutta 5–10 %.
  • Maasähköliitännät – Päästövähennykset satamissa, pakollisia jo Kaliforniassa ja Skandinaviassa.
  • Tekoälypohjainen moottoriohjaus – Reaaliaikainen kierrosluvun ja polttoainekulutuksen säätö.
  • Digitaaliset kaksoset – Simuloivat aluksen suorituskykyä suunnittelun ja polttoainevalinnan tueksi.
Sijoitusvetoisia mahdollisuuksia

S2G-raportti painottaa, että energiatehokkuusteknologiat voivat jo nyt tuoda jopa 30 prosenttia päästövähennyksiä. Nousevat hiilidioksidin hinnoittelumekanismit tekevät niistä entistä houkuttelevampia sijoituskohteita. IMO:n huhtikuussa 2025 hyväksymä globaali hiilen hinnoittelumalli, alkaen 380 $/CO₂-tonni, odotettavasti kiihdyttää investointeja alalle.

Globaali vaikutus ja vihreät merireitit

Julkisen ja yksityisen sektorin yhteistyöhankkeet, kuten Singapore–Rotterdam ja Shanghai–Los Angeles -vihreät käytävät, toimivat nyt pilottialustoina vaihtoehtoisille polttoaineille ja satamainfrastruktuurille. Näiden reittien odotetaan muodostavan mallin kestävälle globaalille kaupalle. Niitä tukee myös 27 maan allekirjoittama Clydebank Declaration.

S2G ei näe merenkulkua vain päästölähteenä, vaan keskeisenä ilmastotoimien vipuna. Yhtiön monialainen sijoitusstrategiansa – maataloudesta tekoälyyn – mahdollistaa päästöjen tarkastelun koko toimitusketjun tasolla.

”Laivojen hiilestä irtautuminen ei koske vain laivoja”, Danaher toteaa. ”Kyse on myös satamien kestävyydestä, tekoälyn ohjaamasta logistiikasta ja tulevaisuuden polttoaineista, jotka eivät vaaranna ruokaturvaa tai meriekosysteemejä.”

Lue lisää: